Jak vypadá práce na nonstop supportu v datovém centru

Zvedají telefony, odpovídají na e-maily, předávají požadavky na admin tým a často tak fungují především jako spojky. Jsou první, s kým přichází „zákazníci v nesnázích“ do styku. Řeč je o kolezích z nonstop podpory. Co vše musí zvládat a jaké dovednosti byste měli mít vy, abyste se k nim mohli třeba hned zítra připojit?

Technik v datacentru opravuje server
MICHAELA RABASOVÁ
  • MICHAELA RABASOVÁ

  • 09. 05. 2022
  • 6 min čtení
Zkopirovat do schránky

Život je příliš krátký na to dělat práci, která vás netěší. Jestli vás vždycky bavily technologie, umíte si ze součástek poskládat třeba herní počítač nebo zbastlit něco v domácnosti a ještě k tomu jste přirozeně komunikativní, zpozorněte.

Dost možná by vás mohla naplňovat práce na zákaznické podpoře u nás v datacentru. Neskrýváme, že je to práce v mnoha ohledech specifická. Následující řádky by vám mohly pomoct udělat si jasnější představu, co přesně obnáší.

V prvé řadě je potřeba zmínit, že datová centra MasterDC fungují a poskytují služby zákazníkům 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jinými slovy tu nonstop musí být dostupní i kolegové na dohledu a takový home office tak pro ně nepřichází v úvahu. Pracují ve dvojsměnném provozu od osmi do osmi. A pozor, pracoviště nesmí po dobu výkonu práce opustit.

Úkony při běžné směně na supportu

  • Dohled monitoringu datacentra
  • Autentizace přístupů do datacentra
  • Příjem a odbavování zákaznických požadavků
  • Diagnostika problémů a eskalace požadavků na vyšší level podpory
  • Připojení vzdálené správy, korektní restartování zákaznických serverů, nastavování reverzních záznamů a další
  • Práce s hardware, třeba výměna komponentů
  • Propojování zařízení

V začátcích vám kryje záda zkušenější kolega

Po nástupu vás nenecháme bez pořádného zaškolení. Noví kolegové absolvují čtyři zaškolovací směny. Nejprve tři směny po boku seniornějšího kolegy, kterého stínují při práci na dohledu (tj. základním stanovišti podpory) i uvnitř datacentra. Jakmile mají nastudované všechny postupy, čeká je první samostatná směna pod dohledem hlavního technika. Tahle první část obvykle zabere cca 14 dní.

Ale tím zaučování nekončí. Pravidelně na vás bude čekat další série přezkušování včetně krizových situací. A jak je známo – nejlepším učitelem je praxe. Za ostříleného kolegu se tak budete moct považovat zhruba po absolvování prvních padesáti směn. Obvykle se dá mluvit o půl roce až roce, kdy se z benjamínka stane plnohodnotný člen týmu, kterého z míry nevyvedou ani nestandardní situace. „A postupy pro ty standardní vysype zpaměti klidně i ve dvě ráno,“ říká technik brněnského datacentra Martin Homola.

Balanc mezi komunikativností a technickými znalostmi

Je asi jasné, že úplně bez zájmu o IT by to v datacentru nešlo. Pokud si s technologiemi netykáte, poohlédněte se raději jinde. Na druhou stranu není třeba se zbytečně obávat, jestli nemáte žádné zkušenosti třeba s programováním. Bohatě postačí všeobecný rozhled, ochota se učit (procesy, postupy a krizové situace) a vše pak v praxi zodpovědně dodržovat

Mezi další oceňované schopnosti patří komunikativnost. „Často jste v roli spojky. Předáváte informace zákazníkům, technikům, adminům, marketingu i obchodu,“ vysvětluje Homola z MasterDC Brno. Je třeba komunikovat jasně, stručně, rychle, ale taky lidsky.

Jako všechno v životě, i pozice supportu je o balancu. Hledání toho správného poměru mezi komunikativností (častěji spojenou s extrovertními povahami) a technickými znalostmi (které bývají typicky vlastní spíše introvertům). Pracovník supportu nemusí být nutně povahou stoprocentní technik. Jeho silnou zbraní by ale určitě měly být vlastní hlas a klávesnice. „Mějte na paměti, že stojíte v první linii při kontaktu zákazníka s Masterem,” říká Martin.

Vidíte se u nás v datacentru?

Aktuálně rozšiřujeme tým nonstop podpory v Praze i Brně. Jestli vás vždycky lákala práce jak s technologiemi, tak s lidmi, dost možná je tahle pozice pro vás jako dělaná.

Ozvěte se nám

Pět největších taháků práce na supportu dle zkušeností našich kolegů

Klasické inzeráty se hemží výčtem benefitů kávou počínaje a Multisport kartou konče. Ty my máme samozřejmě taky. Ale podívejme se raději na pět konkrétních výhod vyplývajících ze specifik téhle pozice.

1. Volno uprostřed týdne? Žádný problém

Práce ve směnném provozu s sebou nese tu výhodu, že volno máte zkrátka tehdy, když nemáte směnu. Jestli ho využijete ke studiu, návštěvě lékaře, relaxaci či sportu, to je zcela na vás. Rozvržení směn v daném měsíci je vždy o domluvě s ostatními kolegy. Takže jestli z jakéhokoliv důvodu nechcete či nemůžete pracovat určité dny či noci v týdnu, obvykle není nejmenší problém se s kolegy domluvit. Jen buďte jako nováčci připravení, že kde domluva možná úplně neobstojí, jsou Vánoce a Silvestr…

2. Technologie, které se jen tak nevidí

Jako Alenka v říši divů se občas mohou cítit noví kolegové při první návštěvě datacentra. S tou se jim často otevře úplně nový svět plný špičkových technologií. Díky práci v datovém centru nahlédnete i pod pokličku zajímavých technologických firem. Uvidíte infrastrukturu velkých e-shopů, vývojářských i výrobních společností. Pokud budete mít zájem, můžete více vypomáhat i s péčí o neserverovou část infrastruktury, jako jsou klimatizace, napájení a podobně. Možností realizace je spousta. Škoda jich nevyužít, jestli vás hardware baví.

 3. Další růst směrem na admina či vývojáře

Práce na nonstop podpoře nemusí nutně být konečnou stanicí. Vhodná je i jako startovní pozice, která otevírá dveře do světa IT. V rámci pilotního programu jsme letos nastavili nový systém vzdělávání supportu a posunu na pozici junior administrátora, respektive do budoucna linux administrátora. Kromě času seniorního admina, který se zájemcům věnuje, mají kolegové k dispozici i testovací prostředí „na hraní“ a neomezený přístup do Linux Academy i ke všem interním přednáškám. Obdobné know-how mohou získat i zájemci o posun směrem k softwarovému či produktovému vývoji. Při práci na supportu mají totiž možnost podílet se na testování software nebo třeba i reportingu chodu datového centra a řadě dalších činností. Vertikální růst z pozice supportu je možný a je u nás i poměrně běžný.

4. Volnější směny, třeba na samostudium

Nutno podotknout, že v porovnání s prací pro nadnárodní korporace, kde se support prakticky nezastaví, mohou být zejména noční směny v Masteru podstatně klidnější. Využít je lze ke vzdělávání a samostudiu (ať už dálkovému studiu na vysoké škole nebo třeba výše zmíněné linux akademie). Pro kolegy, kteří neposedí, se navíc vždycky najde nějaká práce navíc, jejíž splnění je odměňováno extra.

5. Každý den je jiný

Práce supportu není nikdy monotónní. I když zákazníci často řeší podobné problémy, ve výsledku je potřeba každý jeden z nich správně vyhodnotit, odkomunikovat a vyřešit nebo předat dál. Kolegové se shodují, že je na místě zmínit zde ale i některé poměrně netypické úkony spjaté s prací nonstop podpory. Z bezpečnostních důvodů totiž kupříkladu není možné do přísně střežených prostor datacentra vpustit úklidovou firmu. A tak třeba vytírání a vysávání obstarávají právě kolegové z podpory.

Pokud vás první čtyři taháky nalákaly a ten poslední neodradil, rádi se s vámi potkáme na pohovoru.

Líbil se vám článek? Ano / Ne