Neogenia: Cloud je skvělý. Pořád přemýšlíme, co bychom do něj ještě přesunuli
Brněnská firma Neogenia už pět let exceluje na poli marketingu. Jsou to inovátoři, kteří se neustále snaží posouvat své odvětví dál, a to zejména využitím moderních technologií. S tím jim nově pomáhá i privátní cloud od MasterDC a tým našich specialistů, které mají kdykoliv k dispozici. O tom, jak jsou s novým cloudem spokojení, jak zvládli migraci a co plánují do budoucna, za Neogenii přiblížil její technologický ředitel Jan Šimecký.
Neogenia je technologický inovátor, to je ale velmi obecný pojem. Čím se konkrétně zabýváte?
Věnujeme se vývoji komunikačních technologií, které jsou využívány pro marketingové a komunikační účely. Mezi naše vlajkové lodě patří portál Zlaté Slevy, který je jedním z největších českých agregátorů slev, a projekt SMSbrána. Ten klientům nabízí komplexní správu SMS marketingu. Umožňuje jim spravovat a rozesílat různé druhy esemesek skrz jednoduché rozhraní. Zaměřujeme se hlavně na transakční a marketingové zprávy, zajišťujeme sběr zpětné vazby a mnoho dalších věcí. Dokážeme se postarat také o hlasové zprávy, pro ty jsme vyvinuli projekt Neogenia Voice. Nyní představujeme také Mobilní rozhlas, což je systém propojující všechny tyto technologie do jediné služby.
Kdo je Neogenia, s.r.o.
Neogenia je vyspělý technologický inovátor v oblasti internetových služeb a komunikačních nástrojů. Neogenia působí na trhu už přes pět let a patří mezi přední společnosti na poli slevového, direct a proximity marketingu. Stojí například za úspěšným slevovým portálem Zlaté Slevy. Projekty Neogenie celkem denně navštěvuje až 70 tisíc uživatelů a jejich počet neustále roste. Firma má centrálu v Brně a městu se snaží pomáhat – například dlouhodobě podporuje Nadační fond dětské onkologie Krtek v Brně.
Donedávna jste fungovali v public cloudu, před pár týdny jste migrovali do privátního. Co vás na začátku ke cloudu přivedlo?
Důvodem, proč jsme se stěhovali do cloudu, byl fakt, že naše projekty se neustále rozrůstají. Rozšiřujeme je a jejich nároky na výkon serveru se zvyšují. Díky cloudu můžeme na takové výkyvy lépe reagovat. Jsme schopni také v reálném čase přidávat do našich projektů nové struktury. V tuto chvíli například v Neogenii Voice zavádíme složité dotazníkové struktury a další funkce.
Čím se liší public cloud od privátního cloudu?
Zásadním rozdílem mezi oběma druhy cloudu je ten, že klient s privátním cloudem s nikým nesdílí infrastrukturu. Řešení je designováno na míru podle jeho potřeb, nejdříve je nutné provést důkladnou analýzu. Oproti tomu v public cloudu má každý klient zaručený svůj výkon, ale ze stejných hardwarových prostředků čerpá více klientů. Výhodou tohoto řešení je fakt, že vstupní náklady do public cloudu jsou pro jednotlivé zákazníky velmi nízké, zatímco u privátního může být vstupní investice vyšší. Privátní cloud je vhodné využít tehdy, má-li klient velmi specifické požadavky na infrastrukturu, dostupnost výkonu, nebo bezpečnost (třeba kvůli plnění různých certifikačních podmínek).
V čem je pro vás výhodnější privátní cloud?
Je pro nás důležitý zejména proto, že neustále pracujeme na vývoji. K tomu je potřeba mít spuštěných často více různých instancí. Kombinace některých softwarů ale může způsobovat serveru problémy. Proto je mnohdy lepší provozovat je skrz virtualizaci.
Jenže ve virtualizacích zase velmi často dochází ke sdílení prostředků, což nás v public cloudu omezovalo. I když jsme měli prostředky zarezervované, VMware nám je mnohdy nebyl schopný přiřadit v tak krátkém intervalu, jak jsme potřebovali. Využívali jsme proto rezervační pool, kde prostředky čekaly právě na takové krátkodobé špičky. S rostoucím množstvím virtuálních strojů nám ale časem i toto řešení přestalo stačit.
Jako vývojáři často potřebujeme vyzkoušet něco nového. V public cloudu to však znamenalo virtuální stroj vypnout, deset minut kopírovat, pak jsme ho mohli teprve zapnout a začít testovat. Pro naše účely to bylo zbytečně pomalé a neefektivní.
Oproti tomu v privátním cloudu si mohu zvolit možnost „klonovat“ a server se mi za běhu naklonuje do druhého počítače. Pak u něj stačí vyměnit IP adresu a můžu si na něm otestovat, co potřebuji. Až jsem s tím hotov, jednoduše server smažu a můžu pokračovat ve vývoji.
Takže co se týká testování a nasazování nových věcí, přechod do privátního cloudu nás posunul o úroveň výš. A možná o víc než jednu.
Jak je na tom teď vaše infrastruktura?
Snažíme se postupně různé složky našeho IT přemístit do cloudu. Stěhujeme do něj třeba i aplikace, které potřebujeme pro chod kanceláře. Pořád uvažujeme, co bychom do něj ještě mohli přesunout. Spolehlivost a dostupnost výkonu je teď opravdu mnohem vyšší, takže můžeme virtualizovat i služby, které byly dosud na fyzických serverech.
A co vám v cloudu všechno běží?
Kromě našich interních služeb, intranetů a podobně, máme v cloudu celé jádro zmiňovaného SMS systému. V cloudu běží i systémy pro Neogenia Voice, některé servery pro Zlaté Slevy a mnoho dalších věcí. Prolíná se nyní všemi našimi projekty.
Proč Neogenia potřebuje privátní cloud
Neogenia má na cloud řadu specifických požadavků. Její aplikace, a to především Voice, vyžadují nízkou latenci a přenosový jitter, což jsou drobné fluktuace v přenosových časech mezi jednotlivými pakety. „To jsou veličiny, kterých se ve sdíleném prostředí špatně dosahuje,“ vysvětlil technický ředitel Master Internet Martin Žídek. Odborníci Neogenie kvůli vývoji dál potřebují možnost velmi rychlých záloh a obnovení, což je v public cloudu obtížné řešit z hlediska práv. „Náš public cloud je výborný, ale v privátním cloudu je více prostoru pro změny platformy a softwaru podle individuálních požadavků klienta,“ dodal Žídek.
Jaké jste měli dojmy z migrace do privátního cloudu?
Pozitivní. Migraci jsme si řešili sami, vůbec to nebyl problém. Administrátory Masteru jsme ale měli vždy k dispozici. Stroj jsme vypnuli, stáhli jsme si virtuálku a nahráli ji do nového prostředí. Migrace každého stroje trvala zhruba hodinu až dvě, podle toho, jak moc byly navázané adresami na další systémy. Hotovo bylo zhruba za jeden víkend a pár večerů k tomu. Bylo to rychlé a vzhledem k tomu, jak velký přínos migrace měla, bych ji celou dělal klidně znovu.
Opravdu?
Roli hrál i fakt, že jsme se těšili na nové prostředí. To je velmi propracované. Když jsem ho ukazoval kolegovi, ani se mu nechtělo věřit, že teď máme tolik možností, jak celý systém spravovat.
Jste nyní spokojeni s výkonem cloudu?
Rozhodně ano, výkon je skutečně skvělý. Navíc nemusíme složitě řešit drobné změny v hardwaru, snadno si můžeme server naddimenzovat tak, jak jsme zvyklí z běžných fyzických strojů.
Vybavíte si situaci, kdy vám privátní cloud nějak pomohl?
V poslední době jsme třeba řešili problém s našim serverem a za jeden večer jsme si udělali klonů asi dvacet, než jsme přišli na to, kde byla chyba. Tohle by bez privátního cloudu trvalo mnohem déle a na fyzickém stroji by to ani nešlo – při každém pokusu bychom riskovali funkčnost serveru.
Někteří lidé se obávají finanční stránky cloudu. Jaká je vaše zkušenost?
Cloudy u jiných poskytovatelů bývají koncipované jako on-demandOn-demand službaZa on-demand služby se typicky platí měsíční paušální poplatek, přičemž potřeba zákazníka je uspokojena hnedvíce, takže výkon si jejich klienti berou jen na chvíli, z dlouhodobého hlediska by to nebylo ekonomické. Kupují si prostě drahý výkon na krátké časové úseky. U Masteru je to jinak, výkon je rezervovaný. Vstupní investice do privátního cloudu tak může být trochu vyšší, ale další náklady už jsou nízké. V konečném důsledku nám to vyhovuje mnohem více. Také proto, že nemusíme přemýšlet, jestli server trochu nepřiškrtit, abychom později zbytečně hodně neplatili.
Virtualizace je opravdu nádherná. Díky cloudu je vše jednodušší
Jaké máte plány do budoucna?
Určitě plánujeme do cloudu přesunout co nejvíce naší infrastruktury. Virtualizace je opravdu nádherná. Licence pro virtualizaci jsou sice poměrně drahé, takže finančně vychází srovnatelně s fyzickými stroji, reálně je ale díky cloudu všechno mnohem méně náročné a ve výsledku jednodušší a pohodlnější.